IAP eMobility

Innovatie & Accelaratie Programma elektrische mobiliteit

Elektrisch laden in het buitenland

Wil Scholten Netbeheer NL

Je kunt je niet voorstellen dat je met een fossiele auto bij een tankstation komt en dat dan het vulpistool niet in je tank blijkt te passen of dat je pinpas niet wordt geaccepteerd. Toch is dat precies waar elektrisch rijders in het buitenland mee te maken hebben.

Dat elektrisch laden in het buitenland niet altijd even vanzelfsprekend is, vertelt Wil Scholten programmanager Netbeheer Nederland in zijn column.

 

  • Heb je eindelijk een oplaadpunt, wordt je pas niet geaccepteerd
  • Of de stekker past niet

Het probleem van het niet accepteren van je tankpas heeft Wil uitgezocht.

Het ligt aan de roamingafspraken die we in Nederland al wel heel goed geregeld hebben maar het buitenland nog niet zo geweldig. Maar er gloort licht aan de horizon aldus Wil:

Er moeten dus nog heel wat roamingafspraken worden gemaakt om ook in de ons omliggende landen overal te kunnen laden. Op de Benelux-top voor een Zero Emission Regio, afgelopen 7 december in Den Haag, is een belangrijke stap in die richting gezet. De betrokken ministers hebben daar een LOI (Letter Of Intent) getekend om het voor bestuurders van elektrische voertuigen makkelijker te maken hun voertuig op te laden in het buurland.

Tot het zo ver is, zit er niets anders op dan de route en tussenstops van buitenlandse autoreizen met de nodige zorg te plannen.

Link naar het hele artikel waarin Scholten zijn ervaringen deelt over elektrisch laden in het buitenland.

Link naar het project OCPI (Open Charge Point Interface en E-roaming) – Ontwikkeling en uitrol open internationaal protocol elektrisch vervoer.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *