IAP eMobility

Innovatie & Accelaratie Programma elektrische mobiliteit

FASTNED: snellaadstations in de stad

Pepijn Vloemans Fastned

Pepijn Vloemans, Public Affairs & Communication FASTNED B.V.

Fastned heeft 63 snellaadstations waarvan 60 langs de Nederlandse snelwegen, een in Haarlem en twee in Den Haag.

  • In Londen komen de eerste stations 
  • in Duitsland wordt op vijftien locaties gebouwd
  • door een contract met Van der Valk krijgen alle hotels in Nederland en België snellaadstations

 

 

 

 

100% elektrisch met 0% uitstoot

Pepijn Vloemans, verantwoordelijk voor public affairs en communication van Fastnet:

“Het doel van Fastned is eenvoudig: We willen dat 100% elektrisch rijden mogelijk wordt met 0% uitstoot van CO2 en fijnstof. Dat doel bereiken heeft wel wat voeten in de aarde. Om echt te kunnen investeren in snellaadstations willen we terreinen huren voor ten minste 10 jaar maar liever langer. En dat blijkt niet zo eenvoudig. Zo zijn we met de gemeente Amsterdam al vier jaar in gesprek over geschikte locaties. En dat terwijl we een Amsterdams bedrijf zijn.”

Op de vraag Fastned zo hard kon groeien verwijst Vloemans naar de toekomstgerichte visie van Rijkswaterstaat.

“Rond de tijd dat de Nissan Leaf op de markt kwam vroeg RWS aan de zittende tankstations of ze wilden uitbreiden met E-laders maar deze hadden geen belangstelling. RWS besloot nieuwe locaties beschikbaar te stellen die dermate interessant waren dat Fastned werd opgericht. En toen ging het zo snel dat we nu een van de koplopers in Europa zijn.”

Fastned snellaadstations binnen de gemeentegrenzen

Vloemans verwacht dat gedeeld elektrisch vervoer enorm gaat groeien. En met die groei het aantal snelladers want in tegenstelling tot wat we nu kennen, rijden deelauto’s een groot deel van de dag en moeten dus snel tussendoor kunnen opladen. Ook in de stad. Volgens Vloemans is het tijd om te kijken waar deze snellaadstations gewenst zijn.

“We zouden graag met gemeenten en netbeheerders aan tafel zitten om samen te beslissen over de meest optimale locaties voor snellaadstations in de stad. Zowel commercieel als met betrekking tot de aanwezigheid van een middenspanningsnet. Als snelladen voor iedereen bereikbaar wordt betekent dat een enorme psychologische geruststelling waardoor mensen eerder besluiten elektrisch te gaan rijden.”

Sinds 2017 zijn alle nieuwe stations aangesloten op het veel minder kwetsbare middenspanningsnet en worden voorzien van 100% groene stroom uit Nederlandse zonnedaken en het windpark Zeewolde. De komende vijf jaar gaat er nog veel meer veranderen. Autobatterijen worden 60 tot 100 kWh en hij verwacht dat het Duits consortium CharIn EV het voor elkaar krijgt dat snelladers uitbreid worden naar de nieuwe standard van 300 KW.

Batterij

Als het aantal elektrische auto’s exponentieel gaat groeien, wil Fastned batterijen gaan plaatsen om in te kunnen spelen op piekbelasting. Dan krijgen stations batterijen die bijvoorbeeld op vrijdagmiddag even bijgeschakeld kunnen worden om de netbeheerder te ontlasten.

Vloemans: “E-mobiliteit wordt de toekomst. De markt wordt heel groot. Nu is er nog te weinig interesse voor snelladen. Een gezamenlijke visie op de toekomst en een breed gedeelde verantwoordelijkheid helpt. Ook voor financiers. Als gemeenten langjarige concessies uit gaan geven kunnen wij de stations ontwikkelen en de branding doen. En netbeheerders weten dat op die plek voldoende stroom moet zijn. Elke gedeelde elektrische auto vervangt tien vieze auto’s en er zijn veel minder parkeerplekken nodig. Met een goede infrastructuur verlagen we emissies en vergroten we de leefbaarheid en bereikbaarheid van de steden. Het is goed dat we nu al benaderd worden door netbeheerders om samen een onderzoek te starten.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *