IAP eMobility

Innovatie & Accelaratie Programma elektrische mobiliteit

Maarten Linnenkamp MRA-e, samenwerking cruciaal

Maarten Linnenkamp MRA-e

Samenwerken is cruciaal voor het succes van e-mobility

Volgens Maarten Linnenkamp, projectmanager Metropoolregio Amsterdam – Elektrisch (MRA-e) is het succes van elektrische mobiliteit het gevolg van de samenwerking tussen lokale overheden en het Rijk en de lokale overheid en de marktaanbieders.

Linnenkamp: “We zijn het gewoon gaan doen. Je moet niet op elkaar wachten als je wilt dat het leefklimaat en de bereikbaarheid van de stad verbetert.“

 

Volgens Linnenkamp rijden er in Nederland inmiddels zo’n 40.000 voertuigen elektrisch. Het kantelpunt was volgens hem oud minister vanFinanciën Jan Kees de Jager, in 2012 een pakket fiscale voordelen voor e-rijders beschikbaar stelde. Het gevolg hiervan was dat de lokale overheden de aanbestedingen rondom de laadinfrastructuur gingen organiseren en de laadpalenleveranciers het net bouwden.

Meer dan luchtkwaliteit

Elektrisch vervoer gaat veel verder dan alleen luchtkwaliteit. Het economisch perspectief, geluid en klimaat spelen net zo’n belangrijke rol vindt Linnenberg.

Linnenkamp: “Het gaat niet alleen om elektrisch rijden. Het gaat over een andere manier van verplaatsen, autonoom rijden en op een andere manier goederen transporteren. In een van Amsterdam is gekeken naar andere manieren van goederentransport en autonoom rijden in plaats van metro of trein.
Als we in de plannen voor een nieuwe wijk autonoom rijden opnemen – denk aan gekoppelde elektrische voertuigen die je kunt laten platoonen – komt vervoer ineens een ander perspectief te staan. Dit scheelt bovendien enorm in investeringen want je kunt het systeem uitbouwen als er meer vraag komt.

De veranderende techniek zorgt ervoor dat je op een andere manier over het verplaatsen van goederen en mensen kunt nadenken. Zo zorgde het succes van de OV-fiets er ook voor dat we ineens veel gemakkelijker van het OV gebruik maken.”

Linnenkamp: Schiphol als visitiekaartje

Als voorbeeld van het economisch perspectief geeft Linnenkamp de 200 Tesla taxi’s op Schiphol.

“Buitenlandse bedrijven die overwegen in Nederland een vestiging op te richten, landen op Schiphol en zien aan de elektrische taxi’s dat we hier echt met duurzaamheid bezig zijn. Ze nemen dat mee in hun beslissing.

We denken serieus na over hoe we het vervoersprobleem kunnen tackelen. Car2Go was zonder samenwerking niet gelukt. Schiphol heeft criteria voor taxi-aanbieders die hun diensten op de luchthaven willen aanbieden. Wij konden mee nadenken waardoor elektrische taxi’s extra criteriapunten hebben gekregen. Daarnaast zorgen subsidies van het Rijk ervoor dat er voldoende laadpunten zijn voor taxi’s en bestelverkeer. Mercedes Daimler zocht een stad voor elektrisch vervoer. Onze laadinfrastructuur en één contactpersoon in Amsterdam, gaven Mercedes Daimler het vertrouwen dat het ons ernst is om e-vervoer aan te pakken. Daarom is de keuze op Amsterdam gevallen en niet Parijs of Berlijn.”

Stadsdistributie

Distributiesystemen aan de rand van de stad is nog wel een uitdaging volgens Linnenkamp. “Logistiek is het erg complex en vraagt om maatwerk, tijd en moeite. Amsterdam is er het meest ver mee. De stadsdistributie is in beweging. Samen met het Rijk en de markt denken we na over andere manieren van transport want pakketjes kunnen ook met kleine eenheden vervoer worden als E-bikes en bakfietsen. Nieuwe vormen van stadsdistributie kan dus al wel voor een aantal toepassingen maar nog niet voor alles. De Hyperloop is een mooi voorbeeld van een interessante toepassing.”

Video

Maarten Linnenkamp, MRA-E: “Elektrisch vervoer is het middel naar de energietransitie”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *