IAP eMobility

Innovatie & Accelaratie Programma elektrische mobiliteit

Betere voorspellingen groei elektrisch vervoer door nieuw model

SparkCity Model

SparkCity rekenmodel

Op maandag 13 november werdt het SparkCity model gepresenteerd. Met dit nieuwe rekenmodel van de TU Eindhoven kunnen, rekening houdend met een veelheid aan factoren, scenario’s worden doorgerekend over de groei van elektrisch rijden.

Daarbij kan worden ingezoomd op wijken en straten. Ook de effecten van beleid zoals het stimuleren van Smart Charging*, kunnen gemakkelijk worden meegenomen.

Het rekenmodel geeft overheden, netbeheerders en bedrijven de mogelijkheid om samen scenario’s op te stellen en door te rekenen. Zo kan het model berekenen wat de consequenties zijn van het regeringsbeleid om in 2030 alleen nog maar emissieloze auto’s te verkopen.

De presentatie van het SparkCity model vond plaats tijdens een symposium op maandag 13 november. Met dagvoorzitter professor Maarten Steinbuch,  Auke Hoekstra  als senior advisor electric mobility aan de TU/e en zijn team is werking van het model toegelicht. Daarbij maakten zij nieuwe voorspellingen voor de groei van elektrisch vervoer in Nederland bekend.

 

Model

Het SparkCity model is een agent based model. Op basis van echte kaarten van echte wijken maakt de computer een animatie van het leven van mensen en hoe zij hun voertuigen gebruiken gedurende de dag. Allerlei aannames kunnen worden aangepast op basis van de inzichten van deskundigen uit de praktijk en het model maakt vervolgens zichtbaar wat de gevolgen hiervan zijn. Zo leiden goedkopere accu’s tot meer verkopen maar ook tot auto’s die langere afstanden afleggen en die minder vaak hoeven te laden en dit sneller kunnen doen. Een toename van elektrische auto’s kan ook leiden tot een overbelasting van het elektriciteitsnetwerk in een wijk. Door gebruik te maken van Smart Charging kunnen ze het netwerk juist stabiliseren en kan er meer stroom uit zon en wind gebruikt worden. Ook de consequenties van beleid van gemeenten met betrekking tot oplaadpunten kunnen via het model zichtbaar worden gemaakt.

SparkCity

De naam SparkCity is een samenvoeging van twee woorden:

  • Spark en City. ‘Spark’ refereert allereerst aan elektriciteit omdat de duurzame energiesystemen van de toekomst overwegend elektrisch zullen zijn.
  • Spark verwijst ook aan de vonk van inspiratie die de makers met het rekenmodel hopen te laten overspringen bij en tussen de partijen die bij deze transitie betrokken zijn.
  • ‘City’ refereert aan de wijze waarop het rekenmodel is opgezet, met realistische wijken waarin mensen en machines leven die op hun beurt weer de basis zijn voor de bottom-up voorspellingen van dit moderne agent-based model.

Het SparkCity model is mogelijk gemaakt door TU/e, ElaadNL (kennis- en innovatiecentrum voor Smart Charging) en NKL (Nationaal Kennisplatform laadinfrastructuur).

https://www.TU/e.nl

www.elaad.nl

www.nklnederland.nl

*Smart Charging: elektrische auto’s wel inpluggen maar pas (vol) laten laden buiten de piekuren en vooral op die momenten dat er veel stroom uit zon en wind beschikbaar is op het net.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *