IAP eMobility

Innovatie & Accelaratie Programma elektrische mobiliteit

Solarmiles: Onderzoek gebruikersgedrag

SolarMiles

De batterijen van elektrische auto’s kunnen worden geladen op het moment dat er een overschot van zonne-energie ontstaat; op die wijze kunnen pieken op het net worden getemperd

In het onderzoeksproject Solarmiles wordt onderzoek gedaan of gebruikers van elektrische auto’s een grotere rol kunnen spelen bij efficiënt gebruik zonne-energie.

Doel Solarmiles

Door het sterk groeiende aantal zonnepanelen wordt steeds meer elektriciteit lokaal opgewekt. Helaas bestaat er nog geen goede oplossing voor het overschot op het elektriciteitsnet dat op zeer zonnige dagen kan ontstaan en dat erg hoog kan oplopen. Onderzoeker Kathelijne Bouw en haar team van het kenniscentrum Energie van de Hanzehogeschool Groningen gaan kijken of de gebruikers van elektrische auto’s een grotere rol in kunnen spelen in dit probleem. Het slim laden van de batterijen kan namelijk een enorme efficiencyslag opleveren.

Buffercapaciteit

De batterijen van elektrische auto’s kunnen worden geladen op het moment dat er een overschot van zonne-energie ontstaat; op die wijze kunnen pieken op het net worden getemperd. Het onderzoekteam van de Hanzehogeschool Groningen gaat samen met Amelander Energie Coöperatie, Grunneger Power, Energy Expo en Enexis in het project SolarMiles onderzoek doen hoe de mobiliteitsvraag van gebruikers en de buffercapaciteit in het net slim aan elkaar gekoppeld kunnen worden.

Het uitgangspunt van Solar Miles is dat de Amelander Energie Coöperatie en Grunneger Power, de ‘eigen’ opgewekte zonne-energie (van privé of collectieve panelen) gaan gebruiken voor mobiliteit. De beide energie coöperaties willen zowel op Ameland als in Groningen elektrische deelauto’s introduceren die zoveel mogelijk worden geladen op momenten dat zonnepanelen meer energie produceren dan er vraag is.

Nieuw serviceconcept

Momenteel wordt een nieuw serviceconcept dat slim laden in de praktijk gaat vergemakkelijken ontwikkeld door het onderzoeksteam van het kenniscentrum Energie en Marion van Os centrum voor ondernemerschap, bestaande uit studenten, onderzoekers en docenten. De gebruikers spelen hierin een centrale rol, omdat zij hun laadgedrag aan moeten passen aan de beschikbare hoeveelheid zonne-energie.

 

Het consortium van de Hanzehogeschool Groningen heeft samen met Amelander Energie Coöperatie, Grunneger Power, Energy Expo en Enexis een subsidie van € 148.714, — toegekend gekregen van RVO (MVI Energie).

De totale projectkosten bedragen € 213.873, –.

Link naar het onderzoek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *