IAP eMobility

Innovatie & Accelaratie Programma elektrische mobiliteit

Maarten Steinbuch: e-mobility kans voor BV Nederland

Maarten Steinbuch TU/eMaarten Steinbuch, hoogleraar autotechniek aan de TU Eindhoven, zegt dat de omslag naar elektriciteit sneller komt dan we denken. Ook voor vrachtwagens.

“Elektrisch rijden is de toekomst. Elk jaar neemt de capaciteit van batterijen toe. Je kan steeds meer energie meenemen per kilogram batterij.”

Steinbuch over het belang van de IAP onderzoeksagenda EV voor de BV Nederland:

In 1989 ben ik gepromoveerd op Windenergie. In die tijd was Nederland druk met windenergie. Samen met Denemarken waren we de grote aanjagers. 20 jaar bleek dat we als Nederland onze koploperspositie in windenergie volledig hadden laten lopen. We waren ingehaald door onze omringende landen. Dat mag zich op dit dossier niet herhalen.

Laten we onze voorsprong vasthouden en uitbouwen

Op elektrische mobiliteit lopen Nederland en Noorwegen voorop. Wat Nederland nog eens extra onderscheid is dat we 50.000 mensen hebben werken in de toeleveranciersindustrie. We leveren internationaal. Nederland is nu koploper. Vanuit alle landen komen ze kijken naar onze laadinfrastructuur.

Laten we die voorsprong vasthouden en uitbouwen.

Wij hebben de laadinfrastructuur bedacht. Wij zijn onderscheidend in automotive electronica. Wij kunnen die voortrekkersrol vasthouden maar dan moeten we er hard aan trekken want een aantal grote landen herkent inmiddels ook de kracht van elektrisch vervoer. Als we onze focus verliezen en grote landen als Duitsland en Frankrijk hier massaal op gaan inzetten dan kan de blooper van de Windenergie zich herhalen.

Mijn droom is dat Nederland internationaal gezien toonaangevend blijft op het gebied van elektrisch transport en mobiliteit.

Maarten Steinbuch, hoogleraar autotechniek van de TU Eindhoven, zegt dat de omslag naar elektriciteit sneller komt dan we denken. Ook voor vrachtwagens. “Elektrisch rijden is de toekomst. Elk jaar neemt de capaciteit van batterijen toe. Je kan steeds meer energie meenemen per kilogram batterij.”

Steinbuch over de Maakindustrie

Nederland is een kennis- en een industrieland. Onze maakindustrie heeft een belangrijke toegevoegde waarde voor de BV Nederland. Wij maken laadpalen. Wij maken software. Die industrie zorgt voor werkgelegenheid en is goed voor het BNP.

Elektrisch rijden komt er. De vraag is hoe snel en waar elektrisch rijden het snelst doorbreekt. Als IAP hadden we graag de consumentenmarkt gestimuleerd maar de regering heeft de subsidies niet verlengd. Dit breed gedragen onderzoeksprogramma zorgt voor extra awareness. Dit innovatieprogramma kan echt helpen de werkgelegenheid te verbeteren. Snelle introductie van elektrisch rijden is goed voor de BV Nederland.

 

Human Capital Agenda

We moeten talent ontwikkelen op alle niveau’s. De auto als iPad op wielen vergt andere disciplines. We moeten echt systeemgericht opleiden. De auto als systeem. Op de TU/e doen we dat inmiddels al 12 jaar. Hierin werken we samen met het HBO. En het HBO werkt weer samen met het MBO.

Bovendien: e-mobility systemen van de toekomst inspireren studenten. We stimuleren met deze systeembenadering ondernemerschap. In Eindhoven zijn er al een paar lichtende voorbeelden van startups zoals Amber Mobility en LightYear.

De auto van de toekomst (video)

Gaat na de personenauto ook de vrachtwagen aan de stekker?

Van de rechter moet de Nederlandse staat meer doen aan het verbeteren van de luchtkwaliteit. Dieselvrachtwagens hebben nog steeds een groot aandeel in de uitstoot van schadelijke stoffen. Luidt deze uitspraak het begin van het einde van de dieselvrachtauto in?

En wat zijn dan de opties? Het elektrisch rijden neemt bij personenauto’s een steeds grotere vlucht, maar of dat in de toekomst ook mogelijk is bij vrachtwagens die lange afstanden rijden, daar zijn de meningen over verdeeld.

Link naar de uitzending van Nieuwsuur met Maarten Steinbuch en collega Bart Somers 

TU/e Startups

Amber Mobility

Amber Mobility uit Eindhoven wil vanaf volgend jaar zelfrijdende elektrische deelauto’s inzetten in Eindhoven en Helmond. Het plan is om de auto’s ‘s nachts autonoom via busbanen naar de klant te laten rijden, zodat de deelauto daar ‘s morgens vroeg klaar staat voor gebruik. Vorig jaar presenteerde het bedrijf plannen voor een eigen auto, de Amber One. Deze elektrische auto wordt volledig afgestemd op het gebruik als deelauto en bewaart bijvoorbeeld ook de muzikale voorkeuren van de gebruikers. De Amber One weegt volgens de plannen 700 kilo, heeft een actieradius van 400 kilometer en een totale levensduur van 1,5 miljoen kilometer.

LightYear

LightYear ontwerpt personenauto’s met geïntegreerde zonnecellen. Startup Lightyear, voortgekomen uit het eerste Solar Team Eindhoven, wil in 2019 een commerciële zonneauto op de Europese en Amerikaanse markt brengen. De Lightyear One wordt een elektrische, vierwielaangedreven auto met zonnedak die achthonderd kilometer kan rijden op een volle batterij. Link naar een NOS bericht.

One Response to Maarten Steinbuch: e-mobility kans voor BV Nederland

  1. Pingback: Uitkomsten van de klimaattafels in het Klimaatakkoord - Kennisplatform Energiesystemen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *