IAP eMobility

Innovatie & Accelaratie Programma elektrische mobiliteit

VDL: elektrische bussen voor beter leefomgeving

Menno Kleingeld VDL

Menno Kleingeld, directeur VDL Enabling Technologies Solutions over elektrische mobiliteit

Voor VDL als bussenbouwer is de omschakeling naar elektrische mobiliteit van groot belang: het scheelt enorm veel in de uitstoot, het geluid en vergroot daarmee de leefbaarheid in Nederland.

Wij beschouwen onszelf als technologie- en systeemintegrator:

  • Wij kopen componenten in die we slim aan elkaar koppelen
  • Dat doen we goed, snel en door dit samen met onze klanten en partners te doen, zijn we in staat steeds betere oplossingen te bieden

Het Openbaar Vervoer biedt volop kansen om over te schakelen naar elektrisch.

 

VDL ETS

In tegenstelling tot partijen die ook vrachtwagens produceren en veel geld geïnvesteerd hebben in steeds schonere verbrandingsmotoren, gaat omschakelen voor VDL als onafhankelijke speler soepeler omdat er nauwelijks sprake is van ‘kapitaalvernietiging’.

In 2015 is VDL Enabling Technologies Solutions opgericht met het oog op e-mobiliteit. Voor de bussenbouwer een nieuwe wereld waarin het systeem (voertuig, laden en energie) met elkaar moeten worden verbonden om te kunnen opschalen en volwassenheid te bereiken. Dat vergt nieuwe competenties op het gebied van elektronica, bekabeling, aandrijving, software, batterijtechnologie en systeemintegratie.

Human Capital Agenda

Kleingeld: “Wat we nodig hebben zijn automotive-mensen gespecialiseerd in software, systeemintegratie en batterijkennis. Batterijen zijn de nieuwe motoren. Niet Nederland en niet Europa, maar Azië heeft batterijkennis in huis. De meeste voortgang wordt op celniveau gemaakt op dat continent. Het is voor Nederland belangrijk om ook die kennis op te bouwen, zodat we middels onze kennisinnovatie kunnen blijven drijven en die vervolgens in ons maakproces te gelde kunnen maken. Alleen door voorop te lopen in innovatie kunnen we concurrerende producten blijven ontwikkelen, produceren en verkopen.”

Volgens Kleingeld is de theoretische kennis in Nederland wel in orde. Maar hoe integreer je die in complete voertuigen? Een uitdaging voor het hoger beroepsonderwijs.

VDL Citea

VDL Citea Elektrische bus

In Europa is VDL Groep dé koploper op het gebied van elektrische bussen. VDL en haar Nederlandse klanten krijgen wekelijks buitenlandse delegaties op bezoek. VDL biedt haar klanten maatwerk bussystemen in een totaalpakket, inclusief reparatie, onderhoud en energie. Want de elektrische bussen rijden volledig op energie met een groen certificaat.

“Continuïteit in vergroening is goed mogelijk met onze bussen. We weten wanneer bussen energie nodig hebben. We hebben bussen rijden bij onze klanten in diverse plaatsen in Nederland en daarbuiten. Per klant berekenen we het optimale bussysteem. Daarin nemen we de route, de laadinfrastructuur, de batterij en de chauffeurspauzes of -wisselingen mee. Door hier simulaties op los te laten, kunnen we de meest optimale bus samenstellen. Door de modulaire bouwwijze van de VDL Citea Electric kunnen wij diverse buslengtes, batterijpakketten en laadsystemen aanbieden. Op deze manier kunnen we elektrische bussen bouwen die geschikt zijn voor iedere lokale situatie.”

In China heeft de overheid al grote stappen gezet. Kleingeld:

“De Chinese overheid dwingt elektrische bussen af. Fabrikanten ontvangen de specificaties en er wordt door de overheid centraal geïnvesteerd in de ontwikkeling en uitrol van elektrische voertuigen. In Europa gaat dit duidelijk op een andere manier.

Onderzoeksagenda biedt perspectief voor funding

De IAP e-mobility e-Mobility onderzoeksagenda is voor ons belangrijk omdat het fundingsperspectief hier doorheen loopt. Als bedrijf moeten we forse investeringen doen om nieuwe producten te ontwikkelen voor bijvoorbeeld vrachtverkeer in de binnenstad en stadsdistributie, zoals 40-tons vrachtwagens en vuilniswagens. En we investeren in kleinere modaliteiten als elektrische 8-persoonsbusjes en bestelbusjes. Iedereen begrijpt dat er aan de eerste introductie-voertuigen weinig te verdienen is. Wij springen hier desondanks op in, en zien hier gelukkig het stimuleringsklimaat vanuit de Nederlandse overheid verbeteren.“

V-Storage

Energieopslagsysteem_V-Storage

V-Storage Batterijopslag transformeert gebruikte busbatterijen in een grote container tot een energiesysteem. V-Storage is een joint venture van de VDL Groep en Scholt Energy Control.

Inmiddels is ook het eerste energieopslagsysteem van V-Storage – het gezamenlijke bedrijf van Scholt Energy Control en VDL Groep – in gebruik genomen. Het energieopslagsysteem is ontworpen om verouderde batterijen te gebruiken met een capaciteit van 80%, die niet meer geschikt zijn voor de bus, maar uitstekend kunnen worden gebruikt in een groot batterijsysteem.

Deze grote batterij wordt ingezet voor peak shaving en loadshedding. De overtollige energie kan worden verkocht aan het primaire net en de netaansluiting hoeft niet altijd te worden verzwaard als de eigen productie wordt opgeschaald.

De batterij vermindert de onbalans op het Nederlandse elektriciteitsnet. Dit project zal dienen als aanloop naar het hergebruiken van batterijen die nu in elektrische bussen van VDL ETS worden gebruikt. Een win-win-win situatie dus.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *